Back2Bonaire foundation since 2007 › Forums › Neem cultuur Bonaire serieus
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 2 maanden geleden door Webmaster.
- AuteurBerichten
- november 3, 2011 om 1:39 pm #5333WebmasterDeelnemer
De Nederlandse Antillen zijn opgedoekt en Bonaire is een Openbaar Lichaam geworden. Nederlandse wetten en maatregelen overspoelen het eiland. Er is al veel veranderd, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en infrastructuur. Toch heerst er geen juichstemming op het eiland.
De Nederlandse Antillen zijn opgedoekt en Bonaire is een Openbaar Lichaam geworden. Nederlandse wetten en maatregelen overspoelen het eiland. Er is al veel veranderd, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en infrastructuur. Toch heerst er geen juichstemming op het eiland.
Veranderingen gaan gepaard met emoties zoals gevoelens van onzekerheid en onvrede. Verwijten kunnen als volgt worden samengevat: Nederland dringt allerlei zaken op die niet passen bij de cultuur van Bonaire. In dit artikel staat de volgende vraag centraal: Vormen de staatkundige veranderingen een bedreiging voor de culturele identiteit op Bonaire? Hierbij komen meerdere overwegingen op: Wat behoort dan tot de Bonaireaanse cultuur? Waarom wordt dit debat gevoerd en wat cliënt de uitkomst te zijn?
Ongelukkige combinatie
Gaat Nederland als een olifant tekeer op Bonaire? Dit beeld geeft uitdrukking aan gevoelens van angst en onvrede: Nederland overrulet de Bonaireanen. Toch gaan metaforen altijd mank. Goed. Nederlanders staan met altijd te boek als even tactvol `Recht door zee’ en ‘doe maar gewoon’ zijn kreten die passen bij het beeld dat van veel Nederlanders bestaat. Aan een olifantenhuid zou dan ook nog gedacht kunnen worden, maar een dito geheugen? Het kan aantrekkelijk zijn een negatief beeld op te roe- pen van iemand in wie men een tegenstander ziet. Daarmee zeg je ook iets over jezelf. Maar wie denkt bij Bonaire meteen aan een porseleinkast? Stereotiepen kunnen het beeld en debat vertroebelen. Niemand komt verder door vast te blijven houden aan het beeld van die olifant en de porseleinkast.
Evenmin lijkt de combinatie politiek en cultuur een gelukkige te zijn. Tenminste, zodra de politiek probeert de cultuur in haar greep te krijgen. Dan ontstaan er ongelukken. Anderzijds kunnen beide niet geheel van elkaar worden losgekoppeld. Invloeden vanuit de samenleving werken dreigt dat daarmee alles ‘politiek is’. Bovendien is het voor deze discussie relevant dat de cultuur op Bonaire onderdeel uitmaakt van een groter geheel. De historische en staatkundige banden kunnen niet zomaar worden losgekoppeld. De eeuwenoude cultuur op Bonaire is het resultaat van beïnvloeding vanuit de regio, West-Afrika en niet in de laatste plaats Nederland. Recentelijk bevindt de politiek zich in een transitiefase. Nederland gaat een andere rol spelen op Bonaire. Over het hoe en wat bestaat nog veel onduidelijkheid. Ongetwijfeld zal dit veranderingsproces het dagelijks Leven en dus de cultuur van de Bonaireanen beïnvloeden. De politiek zal zich telkens moeten afvragen of jets wel passend is voor Bonaire. Maar het gevaar bestaat dat de oproep tot behoud van de eigen culturele identiteit te herleiden is tot allerlei politieke bijbedoelingen.
Identiteit en erfgoed
“De Nederlander bestaat niet.” Met deze woorden ontketende prinses Maxima op 24 september 2007 een heftige discussie. Ongetwijfeld zal dit ook het geval zijn wanneer de politiek het bestaan van de culturele eigenheid van de Bonaireaan zou ontkennen. Nogmaals, politiek en cultuur vormen een met altijd even gelukkige combinatie. Maar de vraag blijft: waaraan ontleent Bonaire zijn eigen culturele identiteit? Wat behoort nu eigenlijk tot het cultureel erfgoed van Bonaire? Wat is ’typisch Bonaireaans’? Deze vraag laat zich niet gemakkelijk beantwoorden. Laten we echter uitgaan van eenvoudige definities: cultuur is datgene wat mensen denken en doen. Cultureel erfgoed is alles wat wordt bewaard om over te dragen op volgende generaties.
Kijken we dan naar het verleden van Bonaire dan komen verschillende themavelden in beeld zoals de indianen, de Nederlandse overheersing en het slavernijverleden. Hier- van zijn tastbare overblijfselen, zoals de belangwekkende rotstekeningen van Boka Onima, Fort Oranje, Mangazina di Rei en de slavenhutjes. Bonaire heeft minder monumenten dan Curaçao met zijn vele landhuizen en schitterende binnenstad die op de Unesco Werelderfgoed lijst prijkt. De historische bebouwing van Bonaire (vooral van Rincon!) moet echter beslist niet veronachtzaamd worden. Toch ligt het zwaartepunt van het materiele erfgoed van Bonaire bij zijn natuurlijke rijkdommen Het Marinepark dingt inmiddels eveneens naar de Unesco werelderfgoed status. Het samenspel tussen mens en natuur heeft Bonaire gemaakt tot wat het nu is. De rust en de ruimte hebben het eiland eeuwenlang gekenmerkt. Wie echter stelt dat de Bonairieaan dus van nature rustig is schiet door. Wie met grote dadendrang het eiland eventjes wil moderniseren eveneens.
Immaterieel
Toch is het belangrijkste nog niet genoemd. De Bonaireaanse cultuur is rijk aan immaterieel erfgoed. Wellicht is het Papiaments zijn grootste schat. Hierin komen invloeden vanuit verschillende werelddelen samen. Taal is het voertuig van de geest. Bij cultuur gaat het om wat mensen denken en doen. Het Papiaments is de taal waarin eeuwenlang verhalen en liedjes werden doorgegeven. Bijvoorbeeld over de slavernij, gebeurtenissen van dorpsbewoners of de oogst. Taal brengt mensen in beweging. Muziek ook. Tijdens festivals als Dia di Rincon komt dit samen. Het Papiaments is de sleutel die schatkamerdeuren opent. Wie zich vanuit Nederland vestigt op Bonaire doet er dan ook goed aan de taal te leren. Daarmee kunnen culturele verschillen gemakkelijker worden overbrugd. Niet voor niets wordt in Nederland van nieuwkomers geëist dat ze zich inburgeren en het Nederlands eigen maken.
Botsingen en veranderingen
Het is echter een misverstand om te denken dat alle verschillen wegvallen als we elkaars taal spreken. (Het is eveneens een illusie te den- ken dat allen die zich op Bonaire vestigen Papiaments gaan spreken.) Bonaire ondergaat momenteel in zeer korte tijd op veel gebieden grote veranderingen. Dit roept veel emoties op. Logisch dat dan de vraag wordt gesteld of men nog wel zichzelf kan blijven. De kans bestaat dat sommige bepalingen vanuit Nederland het karakter van het eiland aantasten. Denk bijvoorbeeld aan meer bebouwing en economische bedrijvigheid. maar ook omstreden wetgeving op ethisch gebied en een toename van het Nederlands. Dan is het wachten op botsingen! Dat is op zich geen ramp. Het zou pas gek zijn als vanuit Nederland alles kritiekloos gekopieerd zou kunnen worden naar Bonaire Dan neemt niet alleen Nederland de Bonaireaanse cultuur niet serieus.
Er zit dus een onverwachts positief element in het gemopper op de Nederlandse daden/overheersingdrang. Het dwingt de Bonaireaan immers (nog beter te kijken naar de eigen cultuur en geeft hem bij de verantwoordelijkheid deze veilig te stellen voor het nageslacht.
Ondanks den verheven taak blijft nuchterheid geboden: culturen zijn nooit statisch. Bonaire is geworden door dat wat kwam van buitenaf. Denk bijvoorbeeld aan Nederlandse, Amerikaanse, Chinese en Dominicaanse invloeden. Daarnaast kunnen deze culturele botsingen ook leiden tot nieuwe vormen van cultuur. Dat lijkt momenteel echter op Bonaire niet het geval te zijn. In de toenemende invloed vanuit Nederland schuilt het gevaar de Bonaireaanse samenleving te willen omvormen naar West-Europese standaarden. Daar zal het sowieso ooit wel eens van komen. Dankzij de (sociale) media en de toegenomen welvaart en dus consumptie verliezen steeds meer gemeenschappen hun exclusieve karakter en gaan op in een groter, kleurarmer western geheel. Coca-Cola en MacDonald’s slaan geen land over. Maar deze transformatie mag nooit plaatsvinden door politieke middelen in te zetten.
Reacties
Verschillende reacties zijn denkbaar. Door heimwee bevangen kan men in de kramp schieten en het verleden gaan idealiseren. Tegen beter weten in, want we willen geen van allen terug naar de woonomstandigheden en de kledinggewoontes van honderd jaar geleden. Deze zienswijze is dus selectief en kan nooit echt bijdragen aan een constructieve oplossing. Men kan zich ook actief afzetten tegen de als dominant ervaren cultuur. Dit verzet komt echter voort uit angst en legt daarmee tevens onzekerheid over de eigen identiteit bloot.
Niet reageren kan ook. Deze houding kan het gevolg zijn van onwetendheid of onverschilligheid. Wie echter kritiekloos met de moderne tijd meeloopt dreigt cultureel ontworteld te raken. Schijnbaar niet reageren is eveneens een mogelijkheid. Misschien wordt daar op dit moment door veel Bonaireanen de voorkeur aan gegeven. Voelt men zich overdonderd of afgetroefd door welbespraakte beleidsmedewerkers uit Nederland die onbereikbaar zijn in hun resorts? Van Nederlandse zijde is het van groot belang zich te verdiepen in de belevingswereld van Bonaireanen. Het gezegde ‘Wie zwijgt stemt toe’ vindt niet overal bijval. Niets zeggen kan veelzeggend zijn.
Wat nu?
Luisteren is goud. Spreken is zilver. Ga na wat de ander beweegt. Spreek over en weer uit wat de intenties en verwachtingen zijn. Geef voorlichting aan de bevolking en behoud’ niet in als politiek middel om onder gemaakte afspraken uit to komen. Laat de politiek dienstbaar zijn aan de opbouw van de samenleving en de cultuur van Bonaire.
Kijk naar elkaars sterke kanten en benut deze. Op het gebied van milieuwetgeving kan Nederland veel bijdragen aan het natuurbehoud van Bonaire. Ook beschikt het over veel middelen en expertise op het gebied van ruimtelijke ordening, monumentenzorg en archiefbeheer. De Bonaireaanse samenleving kan veel betekenen op het gebied van gemeenschapszin. Familieverbanden zijn vaak hecht. Dat biedt kansen om het ver haal van vroeger door te geven. De ouderengroep Kanta Orkidia is het levende bewijs van het succes van erfgoed educatie. Met hun zang- en dansdemonstraties weten zij veel scholieren te bereiken. Daar ligt het zwaartepunt van de culturele identiteit van Bonaire.
Bij wijze van spreken is iedere buitenstaander in staat zorg te dragen voor het cultureel erfgoed op Bonaire, vooral in materieel opzicht. Maar het levend houden van het (im-)materieel cultureel erfgoed kan alleen de Bonaireaan zelf.
Tekst Erik Locht (Ñapa 29 oktober 2011)
Bijlagen:
Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken. - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.